7.1. Fiskální funkce ve fiskálním federalizmu
7.1.1. Alokační funkce
!!!! Fiskální decentralizace souvisí s efektivním využíváním alokační funkce – tj. účelné a hospodárné zajišťování veřejných statků!!!!
Pro hospodárné a účelné použití finančních prostředků na zajištění veřejných statků je vhodné stanovit:
• Optimální velikost fiskálního společenství
• Optimální objem veřejného statku
• Optimální strukturu veřejných statků
Tieboutova hypotéza: konkurence mezi obcemi v zabezpečování veřejných statků na základě zjištěných preferencí obyvatel vede k zabezpečování právě preferovaných veřejných statků, a to nejefektivnějším způsobem.
7.1.2. Redistribuční funkce
Využití redistribuční funkce na jednotlivých úrovních předpokládá daňovou pravomoc těchto úrovní. S tím je spojeno nebezpečí daňové konkurence mezi jednotlivými regiony. Využívání R.F na municipální úrovni je velmi omezené.
Přerozdělovací procesy uvnitř rozpočtové soustavy se uskutečňují peněžními transfery ve formě:
Specifických ( účelových ) dotací ( rovnocenné a nerovnocenné )
Všeobecných ( neúčelových ) dotací ( běžné a kapitálové )
7.1.2.1. Specifické - účelové dotace
Mají formu podmíněné dotace – v případě rovnocenného podílu všech vládních úrovní jde o rovnocenné podmíněné specifické dotace. Nutí příjemce k větší hospodárnosti,zvýšení vlastních příjmů…, protože se na dotaci sám podílí.
V případě, že jde o nerovnocenné dotace, tak není subjekt motivován ke zvyšování vlastních příjmů
Transfery jsou hlavním nástrojem vlády při usměrňování rozhodování nižších vládních úrovní o struktuře, kvantitě a kvalitě zabezpečovaných veřejných statků.
7.1.3. Stabilizační funkce
Její využití na nižší než ústřední vládní úrovni je velmi omezené.
7.1.4. Závěr
Redistribuční a stabilizační fce je efektivní využívat hlavně na centrální úrovni.
Žádné komentáře:
Okomentovat