14. VEŘEJNÝ DLUH.
veřejný dluh - souhrn pohledávek ostatních ekonomických subjektů vůči státu. Dluh představuje pohledávku vůči současné i budoucí daňové povinnosti obyvatel.
lze definovat i jako sumu minulých rozpočtových deficitů ( s výhradami, že dluh nemusí vzniknout vždy v rozpočtu, ( např. může vzniknou převzetím závazku ), že inflace může měnit hodnotu minulých deficitů, že deficit nemusí ústit vždy do dluhu apod.)
rozlišení hrubého a čistého dluhu ( upravený o pohledávky státu )
pokud mluvíme o veřejném dluhu myslí se automaticky hrubý veřejný dluh.
Veřejný dluh je většinou ve formě vládních dluhopisů ( obchodovatelných či neobchodovatelných )
dělení dle doby splatnosti:
• krátkodobé do 1 roku ( treasury bills ) - růst podílu
• střednědobé do 10 let ( notes ) - nejčetnější
• dlouhodobé nad 10 let ( bonds )
14.1. Veřejný dluh a zahraničí
Držiteli obligací mohou být domácí i zahraniční osoby, mluvíme potom o vnitřním nebo zahraničním veřejném dluhu.
podíl zahr. veř. dluhu
• v jednotlivých zemích se značně liší (od 0 do 85%)
• pozitivní hodnocení zahr. kapitálu - přínos dodatečných prostředků do ekonomiky
• snižuje se negativní vliv domácího veř. dluhu na růst domácí úrok. míry
• vysoký podíl zahr. veř. dluhu je typický pro nejzadluženější rozvojové země
úroky ze zahr. veř. dluhu se splácejí v cizí měně, což vede k tlaku na přebytek obch. bilance ( kurs. opatření, devalvace - potíže soukr. sektoru ) – tzv. procento importu pohlcené úrokem z veřejného dluhu
Žádné komentáře:
Okomentovat