Smysl hodnocení
Vychovávat nelze bez hodnocení. Kdo vychovává zaujímá stanoviska.
Hodnotí:
- stav osobnosti edukanta (vychovávaného) a posuzuje vlastnosti osobnosti (jaké jsou postoje, schopnosti a aktivity)
- prostředky, které jsou k dispozici
- účinky, které vidíme po určitém výchovném zákroku (situaci, která nastala)
K výchově náleží průběžné hodnocení lidí a situací, idejí. Je důležité neustále přehodnocovat a klást si otázky k zamyšlení:
Jak se mi (nám) daří plnit to, co jsem si předem naplánovala? Co znamenají právě tyto výchovné cíle? O která výchozí pravidla se opírají? Jsou výchovné cíle stanovené pro chovance logicky nerozporné a psychologicky navzájem souladné? Jsou dosažitelné?
Někdy je těžké posoudit pravdivost mého úsudku, protože záleží i na citlivosti mého svědomí, na mém světovém názoru na mé víře nebo na mých hodnotách.
Žádné komentáře:
Okomentovat