Železniční doprava
• nejdůležitější v nákladní dopravě; hromadné a objemné náklady na střední a velké vzdálenosti, které nepodléhají zkáze (vnitrostátní i mezinárodní)
• + osobní přeprava – menší význam (konkurence automobilové d.)
• rozvoj na základě technického pokroku prům. revoluce a industrializace – rozvoj žel. sítě do „šířky“, dnes do „hloubky“ (modernizace - pouze na hlavních tazích – nerovnoměrné rozmístění)
Faktory:
- dříve: přírodní podmínky – přizpůsobení terénu a podloží
- dnes: zejména hospodářské potřeby – propojení center hl. průmyslových, i ostatních, zemědělských oblastí
Rozmístění:
• shodné s rozmístěním svět. hospodářství
• pokles délky žel.sítě.
• rozhodující objem a výkon přepravy na žel. síti
• celkem cca. 1,3 mil.km, z toho:
1. Evropa
o 60 %
o nejhustší síť
o elektrifikace – Švýc., Švéd., NL, Nor., IT, FR
o FR – rychlovlaky TGV (270 km/hod)
o + SNS – specifické – nízká hustota, extrémní klima, vyšší osobní přeprava
2. S Amerika
o 25%
o řídká síť, nákl. Dopr. - kontejnerový provoz
• Japonsko – rychlovlaky, podmořské tunely, osobní přeprava na velké vzdálenosti
• normální rozchod - 1435 mm
• rozvojové země – malá hustota i délka sítě
- Čína, Indie – významná nákl. doprava
- Osobní přeprava – nízká úroveň
Žádné komentáře:
Okomentovat