DOSPĚLÝ V ANDRAGOGICE A PVČ - dopady na individuální biografii (životopis)
Dopady na individuální biografii (životopis):
- určitým životním fázím už nelze přiřadit jisté události – chybí posloupnost, vznik postadolescentní fáze prodloužením vzdělávací dráhy, nutnost dalšího vzdělávání, nezaměstnanost, rekvalifikace, dospělý není jen vychovatelem, ale je ovlivněn např. módou a kulturou mládeže
- ztratila se dřívější možnost jednoznačného přiřazení určitých životních událostí a jejich dlouhodobých následků – dosažené vzdělání je předpokladem životního úspěchu, ale ne jeho zárukou
- dnešní člověk vyplňuje více rolí než dříve a je schopný hrát i role protichůdného charakteru – např. pedagog/andragog – není jenom učitel nebo vychovatel, ale snaží se být i partnerem
- propojení hlediska společenského STANDARDIZACE a biografického INDIVIDUALIZACE má pro pedagogiku a andragogiku velký význam
- hrozba neúspěchu v důsledku ignorace změn:
- učení není jenom příprava na život, je vetkáno do celého socializačního a individualizačního procesu člověka, probíhá celý život i vně pedagogických a andragogických institucí
- monopol na učení nemá v současnosti žádná instituce
- určité druhy učení jsou zvládnutelné lépe v optimálním věku, nutný je dialog učitele s žáky
- andragogika ve své ideologii vždy vyzdvihovala orientaci na potřeby, možnosti a zvláštnosti účastníka
- učíme se za účelem rozvoje vlastní individualizace a zvládání jejích důsledků
Žádné komentáře:
Okomentovat