Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

DOSPĚLÝ V ANDRAGOGICE A PVČ - hlavní důvody dalšího vzdělávání

DOSPĚLÝ V ANDRAGOGICE A PVČ - hlavní důvody dalšího vzdělávání

Hlavní důvody dalšího vzdělávání:
- rozvíjet vlastní schopnosti
- získání nových poznatků
- udržení pracovního místa
- přání zaměstnavatele

Motivy:
- touha po sociálním uznání a prestiži
- získání uznání známých a příbuzných
- zvídavost
- radost z poznání
- většinou působí celý komplex motivů
- učením ve škole mnohé potenciální účastníky vzdělávání dospělých odrazují
- učení dospělých neprobíhá za uspokojením poznávacích zájmů, ale v důsledku řešit nějakou konkrétní problémovou situaci

TYPOLOGIE MOTIVŮ:

SOCIÁLNÍ KONTAKT – navázat nebo rozvinout kontakty, hledají akceptaci druhých, potřeba skupinových aktivit

SOCIÁLNÍ POTŘEBY – získání prostoru nezatěžovaného každodenními tlaky a frustracemi

PROFESNÍ DŮVODY – zajištění a rozvoj vlastní pozice

PARTICIPACE – na politickém, hlavně komunálním životě

VNĚJŠÍ OČEKÁVÁNÍ – účastník následuje doporučení zaměstnavatele, přátel, soc. pracovníků, poradenských služeb

KOGNITIVNÍ ZÁJMY – vychází z vlastní hodnoty znalostí a jejich získávání

- motivy jednotlivých skupin se liší
- dají se zjisti motivační rozdíly podle věku, podle socioekonomického statusu, dosaženého vzdělání, podle pohlaví a životních okolností
- mladší – spíše pragmatická motivace s propojením profese
- starší – motivace spojená s trávením VČ
- s vyšším věkem a sociálním statusem dochází k orientaci na uspokojování vyšších potřeb podle Maslowovy hierarchie potřeb
- poněvadž se hlavním motivem stává výkon profese, odpadá DOBROVOLNOST

Žádné komentáře:

Okomentovat