Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

DOSPĚLÝ V ANDRAGOGICE A PVČ - učení

DOSPĚLÝ V ANDRAGOGICE A PVČ - učení

UČENÍ
1. první druh – didaktickou a metodickou formou výuky
2. druhý druh – profesionální pomoc – formou poradenství, pomoci, podpory, posilnění a ujasnění motivů a zefektivněním sebeučení nebo kolektivního učení - zajišťuje především poradenské a informační služby

MOTIVACE K UČENÍ
- rozhodující faktor úspěšného vzdělávání – síla a zaměření motivů účastníka, tedy pohnutek jeho jednání
- motivace = souhrn vnějších a vnitřních faktorů, které aktivují, zaměřují a třídí jednání a prožívání účastníka
- je pro mnohé andragogy hlavním problémem

Faktory ovlivňující další vzdělávání:
• osobní charakteristika
• životní situace
• okolí a vztahy
• epochální témata a výzvy
• společenské klima, společenský rámec ve vztahu k učení

Situace v ČR:
- klima není příznivé
- vzdělání není prioritou politiky
- chybí tedy propagace a uznání jeho nutnosti
- stát a společnost mohou podporovat vzdělávání a učení různými způsoby – např. finanční dotace a daňové úlevy, uvolnění z práce za účelem vzdělávání
- certifikace, akreditace, poradenství, informační systémy, výzkum, organizace mezinárodní spolupráce
- nejsou určeny cíle a priority, uznání společenského přínosu

- komerční zařízení reagovaly rychle na změnu situace vzniklé v důsledku společenských a ekonomických změn
- v oblastech propojených se změnou kvalifikačních požadavků – počítačová gramotnost, jazyky, manažerské dovednosti atd.
- zájmové, kulturní a všeobecné vzdělávání je bez veřejné podpory, až na výjimky např. univerzity třetího věku

Překážky: výzkum v západ. zemích
- nedostatek času
- chybějící péče o děti
- nedostatečná transparentnost systému
- nedostatek informací
- náklady spojené s dalším vzděláváním /ryze česká překážka /

Žádné komentáře:

Okomentovat