Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).
DOSPĚLÝ V ANDRAGOGICE A PVČ - základní pojmy v pedagogické antropologii:
DOSPĚLÝ V ANDRAGOGICE A PVČ - základní pojmy v pedagogické antropologii:
• závislost na péči /schopnost být vychován/
• vzdělavatelnost /schopnost se sám za pomoci druhých učit/
• schopnost vychovávat
• sebevýchova a sebevzdělání /sebeučení, schopnost v dospělosti/
- z pohledu vědeckých disciplín stál dospělý člověk dlouhou dobu v pozadí zájmu
- zájem o dospělé začal v důsledku stárnutí populace - výzkum až v 60. – 70. letech
- výzkumy schopností, inteligence, dovedností atd. potvrdily možnost dospělých učit se až do vysokého věku
- obdobně v sociologii výzkum SOCIALIZACE až v 60. letech /dospělých/
- 50. – 60. léta sice nebyla žádná idyla, ale prosadila se myšlenka, že pro každý životní úsek existují určité normy a sociální role, které regulují jeho zásadní oblasti - tyto role obsahují věku přiměřené chování
- 70. léta – začíná protichůdný proces individualizace životních drah
- člověk nenachází v sociálních institucích dřívější jistotu a musí, pokud chce v životě obstát, neustále produktivně zpracovávat měnící se podmínky svého života, a to vnější i vnitřní
dva trendy: institucionalizace a individualizace
- rostoucí komplexnost a nepřehlednost společnosti
- kulturní a hodnotový pluralismus
- stratifikace sociálních vrstev, vztahy mezi generacemi nebo pohlavími
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat