Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

DOSPĚLÝ V ANDRAGOGICE A PVČ - základní pojmy v pedagogické antropologii:



DOSPĚLÝ V ANDRAGOGICE A PVČ - základní pojmy v pedagogické antropologii:


• závislost na péči /schopnost být vychován/
• vzdělavatelnost /schopnost se sám za pomoci druhých učit/
• schopnost vychovávat
• sebevýchova a sebevzdělání /sebeučení, schopnost v dospělosti/

- z pohledu vědeckých disciplín stál dospělý člověk dlouhou dobu v pozadí zájmu

- zájem o dospělé začal v důsledku stárnutí populace - výzkum až v 60. – 70. letech

- výzkumy schopností, inteligence, dovedností atd. potvrdily možnost dospělých učit se až do vysokého věku
- obdobně v sociologii výzkum SOCIALIZACE až v 60. letech /dospělých/

- 50. – 60. léta sice nebyla žádná idyla, ale prosadila se myšlenka, že pro každý životní úsek existují určité normy a sociální role, které regulují jeho zásadní oblasti - tyto role obsahují věku přiměřené chování

- 70. léta – začíná protichůdný proces individualizace životních drah

- člověk nenachází v sociálních institucích dřívější jistotu a musí, pokud chce v životě obstát, neustále produktivně zpracovávat měnící se podmínky svého života, a to vnější i vnitřní

dva trendy: institucionalizace a individualizace

- rostoucí komplexnost a nepřehlednost společnosti

- kulturní a hodnotový pluralismus

- stratifikace sociálních vrstev, vztahy mezi generacemi nebo pohlavími

Žádné komentáře:

Okomentovat