Půlp:
1) vnější tlak na banky (technologické a komunikační firmy)
2) konsolidace (akvizice a fúze) – důvod too big to fail, konkurenční tlak, úspory z rozsahu.
3) změna v osobě klienta (informovaný klient, ne tak loajální)
4) akcent na klientskou orientaci (ne soustřeď. na produkt ale na segment klienta – retail, malé a stř. podniky, vel. podniky, stát a municip., ostat. fin. instit. Splnění všech a celého požadavku najednou. Info jen jednou. Klient jako celoživotní partner.
5) Sekuritizace aktiv banky – pozorujeme v bilancích.
6) význam a rozvoj nových technologií (dodávka bank. služeb po internetu).
7) vícekanálová distribuce produktů (face to face / elektronicky)
8) outsourcing – odhazování určitých činností a svěřování je specialistům, např. některé IT služby (vývoj), předvýběr uchazečů o zaměstnání, marketingové kampaně...
9) Reregulace – participace bank na tvorbě nových regulačních pravidel. Ne ústup od regulace.
10) Význam řízení rizik v bankovnictví – vědecký přístup, signalizace problémů, ne rozhodování ad hoc.
11) nestálost (volatilita) prostředí a rychlé změny – nejistota, potřeba rychle reagovat.
12) akcent na reklamu v bankovnictví – ne jen informační, ale vytvořit v klientovi novou potřebu.
V ČR se všechny trendy projevují později než v nejvyspělejších zemích. Přesto pozorujeme zlepšování bankovních služeb pro klienty. V posledních dvou letech i diskuse Min. financí s bankami o kodexech chování ve vztahu s klienty. Všechny naše významné banky využívají možností internetového bankovnictví k odlehčení front na pobočkách a šetření administrativních nákladů, vč. omezení chyb (klient má osobní zájem na správném zadání požadavku na převod). Změny v chování klienta: klient není již tak naivní, vzhledem k masivní reklamě, informační společnosti, může kdykoli za nepříliš vysokých nákladů přenést své peníze jinam. Řízení rizik: v českých bankách se na systémech velmi pracuje – požaduje to nový zákon, který se vyznačuje souladem s pravidly Basel II.
Žádné komentáře:
Okomentovat