HISTORICKÁ BÁZE ROZPOČTU, INDEXOVÁNÍ (ROČNĚ NÁRŮST O INFLACI), NEHLEDÍ SE NA ÚČELNOST PROSTŘEDKŮ ANI NA POPTÁVKU, MINISTŘI A BYROKRACIE – ČÍM VÍC TÍM LÍP, POUZE PROCESNÍ KONTROLA VYNALOŽENÝCH PROSTŘEDKŮ, NE VÝKONOVÉ HODNOCENÍ, KRITÉRIEM PŘIDĚLENÍ JE EXISTENCE INSTITUCE.
x
POPTÁVKOVÝ PŘÍSTUP – ZJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH POTŘEB, URČENY PRIORITY, DLE TOHO ROZPOČTOVĚ KRYTY, PŘÍPADNÁ RESTRIKCE ROZPOČTU JE ADRESNÁ – VÍME V ČEM ŠKRTÁME – V TOM, CO MÁ NEJNIŽŠÍ PRIORITU. (NE PLOŠNÉ ŠKRTY I V PRIORITÁCH) – VIZ PROGRAMOVÉ A VÝKONOVÉ ROZPOČTOVÁNÍ.
ROLE BYROKRACIE PŘI TVORBĚ ROZPOČTU – MAXIMALIZACE ROZPOČTU
VIZ NISKANENŮV MODEL (BYROKRAT MÁ MONOPOL NA INFORMACE), PŘESVĚDČÍ SNADNO POLITIKA O VYŠŠÍM MNOŽSTVÍ VEŘ. STATKŮ NEŽ JE EKONOMICKY OPTIMÁLNÍ, VYUŽIJE PLNĚ ROZPOČET (N = V). (graf)
NÁRODNÍ ÚČETNICTVÍ
- je to makroekonomický popisný model národního hospodářství
- znázorňuje údaje o dění v národním hospodářství pomocí tabulek, účtů (zdroje a užití) >> existují vazby mezi účty, vyrovnanost bilance.
- umožňuje spočítat základní MAE ukazatele (HDP, národní důchod, disponibilní důchod, HDP na hlavu)
- způsob výpočtu musí být mezinárodně srovnatelný
- vznik v ČR až v r. 1992, dříve systém bilancí nár. hospodářství – nesledoval všechny ukazatele, nesrovnatelné údaje.
- mezinárodní standardy: OSN (SNA – system of national accounts – charakter doporučení, 1993); EU (ESA -European system of accounts- povinnost v EU)
- 1. účty ČR až v roce 1995 (3 roky zpoždění), nyní zpoždění 1,5 roku)
- vyspělá Evropa – předběžné výsledky (6-9měs zpož.), semidefinitivní (18 měs), definitivní (30 měs). Rychlá čísla jsou zpřesňována – vycházejí pouze ze čtvrtletních údajů.
- v ČR jen účty v běžných cenách
- pro porovnání v čase je nutné přepočítávat na stálé ceny, to ale působí problémy s bilanční rovností.
- odpovědnost za národní účty má ČSÚ (český statistický úřad)
Žádné komentáře:
Okomentovat