( zvláštnosti komunální/municipální klientely, úloha a obsah rozpočtu obce, zdroje financování investičních projektů obcí, hodnocení finančního zdraví obce, omezování úvěrového rizika komunálních úvěrů)
Zvláštnosti komunální/municipální klientely
Zvláštní skupinou klientů bank jsou tradičně místní orgány a organizace jimi zřízené – komunální sféra. V ČR do komunální sféry spadají města a obce, svazky obcí, okresní úřady... Tyto municipality jsou méně rizikové. Banky mají o ně ale zájem, zajišťují jim platební styk, zhodnocují vklady, finančně kryjí investice.
Rozpočet obce
Rozpočet jako základ finančního hospodaření obce vyjadřuje ekonomickou soběstačnost samosprávních územních celků. Municipální rozpočet obsahuje příjmy a výdaje spojené s činností samosprávy i s výkonem státní správy.
Příjmy:
- vlastní příjmy - kapitálové
- běžné - daňové
- nedaňové
- přijaté dotace - kapitálové
- běžné
Výdaje:
- běžné - neinvest.nákupy
- neinvest.půjčky
- neinvest.transfery
- kapitálové - kapitál.výdaje
- kapitál.transfery
- invest.půjčky
Příjmy:
Daňové příjmy – hlavní příjmoví položka, jde především o sdílené daně – jejichž výnos se rozděluje mezi obce, státní rozpočet a okresní úřady. Jediná daň, jejíž výnos plyne do rozpočtu obcí je daň z nemovitostí.
Nedaňové příjmy – jsou tvořeny z úhrad za služby a činnosti poskytované obcí a organizacemi obyvatelstvu i podnikům
Kapitálové příjmy – patří sem příjmy za prodaný investiční majetek
Kapitálové dotace – jsou určeny k úhradě investic a jsou přísně účelové (např.na výstavbu bytů, škol, soc.zařízení, ekolog.investic)
Běžné dotace – jsou určeny k úhradě běžných výdajů a jsou poskytovány na předem vymezený účel a koncem roku podléhají finančnímu vypořádání. Některé jsou účelově zaměřeny, ale mají pouze charakter příspěvku státu a obec je nemusí na konci roku vypořádat.
Dotace do rozpočtů jsou poskytovány především ze státního rozpočtu a ze státních fondů (zejména Státní fond životního prostředí)
Výdaje:
Běžné – (neinvestiční, provozní), vydání na běžný chod obce
Kapitálové – (investiční), vydání na pořízení investic
Půjčky – jsou zde bankovní úvěry a komunální obligace. Od 1.1.1997 nejsou do rozpočtových příjmů obce žádné návratné finanční prostředky zahrnovány. Peníze, které musí v budoucnu vrátit jsou evidovány odděleně do rozpočtových příjmů jako tzv.financování.
Komunikace bank s obcemi
Banka musí:
- dobře znát strukturu obecního rozpočtu
- sledovat trendy v rozvoji měst a obcí a ve vývoji jejich příjmů
- přizpůsobovat nabídku svých produktů a obch.strategií poptávce municipalit po úvěrových zdrojích
Posuzování investičních projektů:
Každý projekt musí být podroben ekonomické analýze, která je podkladem pro volbu nejefektivnější varianty řešení. Existují 2 kategorie realizace investic:
- projekty, které nevyvolávají další investiční výdaje a ani příjmy (úprava veřejného prostranství, přemostění vodoteče)
- projekty, u kterých je nutné v budoucnu počítat s investičními a provozními výdaji, ale i příjmy (zásobování vodou, čištění odpadních vod, zpracování komunálních odpadů)
Finanční plán:
Obec sestaví na základě:
- výběru projektů k realizaci
- možnosti samofinancovat investiční výdaje z obecního rozpočtu
- své úvěrové kapacity, resp.schopnosti obce přijmout úvěr
O slibně se rozvíjející se obec má zájem jak obyvatelstvo, tak podnikatelská sféra a z toho plyne větší příliv daní do obecní pokladny
Finanční analýzy a scoring:
Provádí se ve třech rovinách:
- minulého vývoje – retrospektivní analýza za období uplynulých dvou až tří let
- současné fin.situace a fin.zdraví – zhodnocení kvality rozpočtu běžného roku včetně dodržování rozpočtové disciplíny
- budoucích fin.možností – prospektivní analýza zpravidla do doby splatnosti úvěru
Finančně zdravá obec je schopna dosahovat značné provozní úspory, tzn.že její běžné příjmy jsou vyšší než její provozní výdaje.
Hodnocení finančního zdraví obce je označení její úvěrové bonity.
Nejdůležitější faktor hodnocení fin.zdravím obce je její celková zadluženost.
Omezování úvěrového rizika komunálních úvěrů
Regulace zadluženosti se děje ze 2 důvodů:
- usměrňovat dluh obcí s ohledem na maastrichtská kritéria
- chránit jednotlivé obce před nadměrnou zadlužeností
Nástroje: přímé – jde o politické rozhodnutí
nepřímé – veřejná kontrola obecního rozpočtového hospodaření
Žádné komentáře:
Okomentovat