(projekt jakožto proces plánování a řízení rozsáhlých operací, předmět a východiska podnikatelských projektů, příprava pod. projektů, smysl a náplň studie proveditelnosti, investiční a finanční rozhodnutí podnik. projektu, fin. analýza jakožto podklad k rozhodování)
PODNIKATELSKÉ PROJEKTY
- jejich předmětem jsou investice
- přípravě a realizaci předchází volba investiční strategie podniku
- samotná příprava a realizace je pak formou naplňování podnikatelské investiční strategie
Strategie podniku
Je formulací základních rozvojových procesů podniku, sloužící k dosažení jeho dlouhodobých cílů
Délka strategického období se liší podle odvětví a oborů činnosti. V některých oborech 3 roky a v oborech s dlouhou dobou obratu kapitálu může činit deset i více let.
Příprava strategie zahrnuje obvykle tyto kroky:
1. analýza hodnocení podniku – jde o posouzení výchozí situace podniku s cílem získat informace o podniku z hlediska jeho jednotliv. stránek např. zdrojů podniku, výrobního programu, ek. Fin. situace, silných a slabých stránek podniku (SWOT analýza)
2. analýza a prognóza vývoje okolí podniku – okolí podniku se zpravidla vyznačuje vysokou proměnlivostí, která zahrnuje zejména změny a vývoj:
- tržní situace (poptávky, ceny, distribuční cesty apod.)
- konkurence
- vědecko-technického rozvoje
- dostupnosti a cen surovin a energií
- národohospodářské politiky a legislativy
- situace na finančních trzích
- mezinárodních podmínek
3. stanovení poslání a cílů podniku – vize podniku bývá obvykle formulována do značné míry obecně a vyjadřuje, čím chce podnik být, tvoří jakýsi jeho jednotící rámec.
Cíle podniku bývají konkrétnější, představují rozpracování celkové vize podniku na jednotlivé oblasti jeho činnosti (efektivnosti a fin. stability, postavení na trhu, inovace a technologie, sociální oblast, ochrana životního prostředí, společenské postavení podniku). Konkrétním cílem může být třeba úkol zvýšit v daném roce podíl na trhu ze 6 na 10 procent.
4. tvorba a hodnocení variant podnikatelské strategie - přestavuje završení předcházejících etap, neboť podnikatelská strategie je prostředkem k dosažení stanovených cílů, dává konkrétní odpovědi na otázky:
- jaký druh výrobku či služeb produkovat či poskytovat
- jak produkovat výrobky či služby (tj. s jakými náklady, technologiemi, zdroji)
- pro koho (okruh zákazníků) atd.
Podnikatelskou strategii lze rozložit na jednotlivé oblasti, např.:
- marketingovou a výrobkovou
- inovační
- investiční
- personální
- zásobovací
- finanční
Strategie se obvykle zpracovává ve více variantách, které se liší různými předpoklady o hodnotách některých parametrů (nákladů, cen apod.) a pro jejichž vyhodnocení lze použít např. některé metody vícekriteriálního hodnocení. Celkové hodnocení ztěžují faktory rizika (ceny, úroky, inflace), proto se pro každou variantu zpracovává nejen nejpravděpodobnější vývoj, ale i tzv. varovný (resp. katastrofický) scénář.
Investiční strategie
Od základního strategického cíle podniku se musí odvíjet jeho investiční strategie.
Rozhodování o investicích patří k nejdůležitějším manažerským rozhodováním v podniku, protože ovlivňují jeho budoucí vývoj po dobu několika let.
Kritéria investování
- výnosnost (výnosem se rozumějí všechny příjmy, které plynou z investice od okamžiku vložení investovaných prostředků až do možného posledního příjmu z investice)
- bezpečnost (je stupeň jistoty týkající se očekávaných výnosů u investic)
- likvidita (znamená rychlost, s jakou lze přeměnit investici zpět v hotové peněžní prostředky)
Příprava podnikatelských projektů
Pečlivá a kvalitní příprava podnik. Projektů je jednou ze základních podmínek úspěchu podnikání v podmínkách tržní ekonomky.
Proces přípravy a realizace podnik. Projektů se člení na tři fáze:
1. předinvestiční
a. identifikace projektu
b. předběžný výběr
c. zpracování technicko ekonomické studie (studie proveditelnosti)
2. investiční
3. provozní
Studie proveditelnosti
Obsahuje systematicky uspořádané informace potřebné pro celkové vyhodnocení projektu, které vede k realizaci či zamítnutí projektu.
Náplní této studie jsou tyto součásti:
- analýza trhu
- marketingová strategie
- určení výrobní kapacity a výrobního programu
- určení materiálů, technologií a výrobního zařízení
- umístění výrobní jednotky
- stanovení počtu a struktury pracovních sil
- organizace a řízení
- plán realizace
- finanční analýza a hodnocení
- analýza rizika
Na celou předinvestiční fázi každého projektu by se nemělo zapomínat ani při hodnocení podnikatelských projektů pro účely žádosti o úvěr, neboť provedená analýza trhu, marketingová strategie atd. určují vstupní podklady pro prováděnou finanční analýzu a rozhodují tak o reálnosti provedených výpočtů a na jejich základě činěných rozhodnutí.
Žádné komentáře:
Okomentovat