úloha bankovního dohledu ve vytváření zdravého ekonomického prostředí
rozvoj bankovnictví a dalších finančních služeb je neustálou výzvou pro zkvalitňování bankovní regulace a bankovního dohledu. globalizace kapit. trhů, integrování finančních služeb a růst technologických a finančních inovací geometrickou řadou včetně prudkého rozvoje derivátů zvyšují nároky na řízení rizik. globalizace a inovace vedou k účinnější alokaci kapitálu a přispívají k ekonomickému růstu.
krizové jevy v 19. a 20. století vyvolávaly v jednotlivých zemích potřebu regulačních opatření.
bankovní dohledy začaly společně postupovat proti praní špinavých peněz, proti daňovým únikům, diskutovaly o vztahu základním měn - USD, JPY, DEM).
úkolem bankovního dohledu je zajistit, aby banky pracovaly bezpečně a zdravě a měly kapitál a rezervy dostatečné k čelení rizikům vyplývajícím z jejich obchodování.
silný a efektivní bankovní dohled spolu s účinnou makroekonomickou politikou je rozhodující pro finanční stabilitu země. i když náklady na bankovní dohled mohou být velké, špatný bankovní dohled znamená mnohem větší náklady a škody.
obsah a předpoklady účinného bankovního dohledu
předpoklady bankovního dohledu:
· klíčovou úlohou dohledu je snížit rizika ztrát vkladatelů a dalších věřitelů a zachovat důvěru ve finanční systém;
· bankovní insptektoři dohledu (BID) mausejí prosazovat tržní disciplínu tím, že budou banky dobře řízeny a trh bude čitelný a kontrolovaný;
· BID musejí být ve své činnosti nezávislí, musejí mít možnost získávat informace a mít potřebnou autoritu k prosazení svých rozhodnutí;
· BID musejí rozumět bankovnímu obchodování a v max. možné míře zajistit, aby bankovní rizika byla odpovídajícím způsobem řízena;
· rizika bank musejí být posuzována individuálně a tomu musí bankovní dohled přizpůsobit své síly;
· BID musejí zajistit, aby banky měly zdroje schopné čelit rizikům, vč. priměřeného kapitálu, schopného řízení, účinného kontrolního systému a účetnictví;
· BID musejí spolupracovat s jinými dohledy (obchodování s CP, pojišťovnictví) zejména tam, kde banky obchodují mezinárdně;
základní principy efektivního bankovního dohledu
1. každý článek BaDo musí mít jasně vymezeny odpovědnosti a cíle. musí být k dispozici nezbytný právní rámec vč. povolování a autorizování bank a jejich dozoru, monost donutit banku jednat podle práva a v souladu s principy bezpečného a zdravého bankovnictví. BID mají mít právní ochranu. musí existovat vzájemná informovanost mezi inspektory a musí být zajištěna důvěryhodnost těchto informací;
2. přesné stanovení povolených aktivit při schválení banky a jejího dohled a používání názvu „banka“;
3. povolovací orgán má právo stanovit kritéria a zamítnout návrhy, které odporují standardním požadavkům. povolovací proces zahrnuje min. vlastnickou strukturu, řídící orgány, operativní plán, vnitřní kontrolu, navrhované zásady finančního hospodaření vč. kapit. základny. v případě zahr. banky je nutný souhlas zahraničního BaDo;
4. BID mají právo zkoumat a zamítnout návrhy týkající se změn významných vlastníků a kontrolovat zájmy mezi bankami a jinými institucemi;
5. BID mají právo stanovit kritéria pro přezkoumání nejvýznamějších investičních aktivit banky a zajistit, aby bankovní či jiné části banky nevystavovaly banku nežádoucím rizikům a nepřekážely efektivnímu dohledu;
6. BID musejí trvat na stanovení min. kapitálu, který odráží bankovní rizika, a definovat takové složení kapitálu, aby mohly být kryty ztráty. u mezinárodních bank tyto požadavky musí být stejné, jako je stanoví Basilejská dohoda o kapit. přiměřenosti.
7. nezávislé vyhodnocení bankovní politiky, praxe a metod při poskytování úvěrů a investovní do CP a příslušného řízení úvěrů a PTF CP;
8. BID mají být přesvědčeni, že banka má adekvátní politiku, praktické postupy a metody pro vyhodnocení kvality aktiv a přiměřené OP a rezervy pro ztráty z úvěrů;
9. BID mají být přesvědčeni, že bankovní IS umožňuje určit koncentraci uvnitř PTF a mají stanovit rozumné limity, které omezí bankovní angažovanost k jednotlivým dlužníkům nebo skupině dlužníků;
10.k zamezení zneužití úvěrování ESSK musejí BID požadovat, aby bankoa takovým společnostem a jednotlivcům půjčovala velice obezřetně, aby takové úvěrování bylo účinně monitorováno a podnik učinil opatření ke kontrole a zamezení rizika;
11.BID mají být přesvědčeni, že banka má příslušnou politiku a postupy pro určení, monitorování a kontrolu domácího rizika a transferu rizik v mezinárodním úvěrování a obchodování s CP a že má ve vztahu k těmto rizikům odpovídající rezervy;
12.BID mají být přesvědčeni, že banka má systém pro přesné stanovení, monitorování a kontrolu tržních rizik a ve zdůvodněných případech mají mít právo stanovit určitné limity nebo určitou výši kapitálu pro angažovanost v řěchto tržních rizikách;
13.BID mají být přesvědčeni, že banka má kompletní systém řízení rizik (vč. dohledu představenstva a řídících orgánů), aby byla určena, vyčíslena, monitorována a kontrolována všechna ostatní materiální rizika a aby proti těmto riziků byl stanoven i příslušný kapitál;
14.BID mají být přesvědčeni, že banka má vnitřní kontrolu odpovídající povaze a rozsahu jejích činností. vnitřní kontrola musí obsahovat jasné vymezení pravomoci a odpovědnosti, zamezit spojení funkcí, které by mohlo poškodit banku při uvolňování prostředků a při účtování aktiv a pasiv, nezávislý vnitřní nebo vnější audit;
15.BID mají být přesvědčeni, že banka má vypracovanou politiku, praxi a postupy pro vysokou etickou a profesní úroveň své práce, vč. zjištění bonity a dalších info o dlužníkovi, a proti vědomému či nevědomému zneužití banky kriminálními živly;
16.efektivní BaDo spočívá v dohledu na místě a na dálku;
17.BID musejí mít možnosti být v pravidelném styku s vedením banky a všestranně rozumět bankovním operacím;
18.BID musejí mít možnost dostávat, studovat a analyzovat zprávy a stat. údaje vč. konsolidovaných celků;
19.BID musejí mít možnost možnost nezávislého ověření svých poznatků buď na místě, nebo prostř. vnějšího auditora;
20.základním prvkem BaDo je dohled na konsolidovaném základě;
21.BID mají být přesvědčeni, že systém účetnictví zajišťuje pravdivý a věrný obraz fin. situace banky a rizikovosti jejích operací a že banka poskytuje věrohodné informace o své finanční situaci;
22.BID musejí být vybaveni přislušnými pravomocemi, aby stanovili nápravná opatření, jestilže banka neplní základní požadavky (např. kapit. přim.), když porušuje pravidla bankovní regulace anebo jinak ohrožuje vkladatele;
23.BID provádějí globální konsolidovaný dohled, příslušně monitorují a aplikují odpovídajcí normy pro obchody, které banka uskutečňuje v zahraničí, především ve svých zahr. pobočkách a dcerách;
24.pro konsolidovaný dohled má klíčový význam kontakt a výměna informací s dalšími orgány dohledu, zejména s orgány dohledu cizí země;
25.BID musejí vyžadovat, aby místní operace zahraničních bank byly na stejně vysoké úrovni, jako je požadováno od domácích ústavů, a musejí mít možnost získat o těchto bankách info potřebné pro domácí dohled, k provedení konsolidovaného dohledu;
kvalitativní standardy BaDo
zachraňovat banky přes rozpočet by se mělo max. 1-2x ročně. jakákoli ochrana zvenčí může vést k oslabení vlastní zodpovědnosti zdravého a zodpovědného bankovního podnikání.
reakce ex post je již pozdě a způsobené škody a náklady jsou veliké. je třeba předvídat, jednat ex ante.
základním prvkem - základní jednotkou bankovního dohledu je osobní úsudek stupně rizika u jednotlivého úvěru, opřený o důvěryhodnost a charakter dlužníka.
úkolem bankovního dohledu je svými postupy tlačit banky k tomu, aby neustále zvyšovaly kvalitu řízení rizik a vnitřní kontroly, aby chuť riskovat byla vyvážena kvalitním řízením a kontrolou.
do budoucna je třeba počítat s dalším prudkým rozvojem vysoce náročných trhů a jejich technologií. práce s měsíčními bilancemi je nahrazována bilancemi denními, ale i ty již jsou pro některé banky zastaralé.
Žádné komentáře:
Okomentovat