Hra
je úzce spjata s biolog. potřebami (aktivita, pohyb, fantazie, zkoumání). Je spontánní a má silný emoc. doprovod a vzrušení. Napodobuje činnost dospělých, učí se zvládat formy soc. styku. Má význam pro rozvoj řeči, vnímání, představivosti, myšlení, cvičí se také paměť a pozornost.
Hry:
- tvořivé - hra na školu, lékaře
- pohybové - schovávanou, slepou bábu atd.
- didaktické - doplňování obrázků, hádanky, slovní hry atd.
Způsob hry se mění s věkem.
Na vývoj jemné motoriky má velký vliv kresba, kterou dítě vyjadřuje myšlenky, city a přání.
Vývoj:
1,5 r. - první tahy tužkou, kreslení bez úsilí
3 roky - kresba obrys. tvarů, spojením dospívá k seskupení
4 roky - zvládá zákl. tvary, nástup obrázků (postava, auta)
5 let - dvojrozměrná kresba, objevuje se trup
6 let - vlasy, uši, klobouk, objevují se detaily např, knoflíky
7 let - krk,oblečení, nohy jsou souměrnější, lepší napojení ruk
8 let - profil postavy, zaoblení tvarů, sbíhání nohou
9 let - zachycení pohybu, rozdíly u chlapců a děvčat, obličej
10 let - pokus o stínování, začínají se zrcadlit zájmy
11 let - vývoj kresby ukončen
Patologie kresby:
- atypické umístění postavy (děti s LMR)
- dvojitá linie
- nahnutí postavy
- třes ruky ad.
Žádné komentáře:
Okomentovat