Teorie učení
* na základě klasického podmiňování (dle I.P.Pavlova)
* na základě instrumentálního podmiňování (pokus - omyl)
Další teorie učení (dle sovětské ped. školy):
* učení jako osvojování si pojmů (proces analýzy a syntézy)
* učení jako řešení problému (proces analýzy a syntézy a tvořivostí nacházení optimál. řešení)
* učení jako osvojování si algoritmů tj. pomocí matematiky učit žáky logic. myšlení
* učení jako formování rozumových operací, říká, že výsledek učení závisí na žákovi, od metod, forem a kvality výuky)
Psychologické otázky poruch učení
Poruchy učení ovlivňují celou osobnost dítěte a často nepříznivě ovlivní situaci v rodině. Porucha je závažnou překážkou v osvojování vědomostí, ovlivňují proces získávání dalších poznatků.
Nepříznivé hodnocení ze strany pedagogů oslabuje motivaci dítěte pro školní práci, snižuje jeho sebehodnocení, vede k hledání často nežádoucích forem sebeuplatnění. Může vyústit v negativní vztah ke škole a vzdělání vůbec, vést ke školním fobiím, záškoláctví i psychosomatickým obtížím.
Žádné komentáře:
Okomentovat