Poruchy poznávacích procesů
Vlastně jsem našla, že to jsou poruchy vnímání, myšlení, představivosti,fantazie, paměti, učení, pozornosti
Poruchy vnímání:
Iluze – deformované vnímání objektu,tj. jeho zkreslování obvykle pod vlivem afektů
Halucinace – (vidiny,přeludy), jsou vnímány určité objekty, hlasy, děje, které ve skutečnosti nejsou v percepčním poli subjektu přítomny při tzv. negativních halucinacích naopak subjekt nevnímá něco podstatného, co je v jeho percepčním poli přítomno např. osobu, která stojí vedle něho. U tzv. pseudohalucinací má postižený např. nějakou vidinu, ale připouští, že je to klam.
Iluze i halucinace se třídí podle svých modalit na zrakové, sluchové, hmatové, chuťové, čichové, pohybové, verbální a kombinované.
Poruchy myšlení:
Dereistické myšlení – úplné odtržení od reality
Perzekuční, autoakuzační – produkuje určité bludy, tj. sebeobviňování, hypochondrické, reformátorské, mesiášské, megalomanické a další.
Inkoherentní – nesouvislé,dále pak se může vyznačovat ulpíváním, alogičností, ztrátou kritičnosti, útlumem, nebo naopak tryskem, zabíhavostí a dalšími patologickými symptomy. Může být vyjádřeno způsobem, který charakterizuje patologické mluvní a písemné projevy, jako je např. tzv. “slovní salát”, slovní stereotypie, metafory a další.
Poruchy představivosti
Vtíravé, neodbytné představy, obsese, obvykle asociované s nepříjemnými emocemi (úzkostí) a předcházející někdy v nutkavé jednání ritualizovaného typu, jehož “magickým” smyslem je zbavit se úzkosti
Žádné komentáře:
Okomentovat