Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Pedagogické pojmy

PEDAGOGIKA- je definována jako věda o výchově, která zkoumá výchovu jako záměrnou formativní čínnostJejí vývoj, zákonitosti, podstatu, strukturu, funkci, mechanismy v konkrétních historických podmínkách společenského vývoje a rozpracovává teorii a metodiku výchovně-vzdělávacího procesu, jeho obsah, principy, organizační formy, metody a postupy.
VÝCHOVA- proces záměrného působení na osobnost člověka s cílem dosáhnout pozitivních změn v jejím vývoji.
SYSTÉMOVÉ POJETÍ VÝCHOVY- je základním výchovným modelem, pohledem na výchovu a nástinem obsahovaných a procesuálních východisek, na která bude navazovat s charakteristikou dalších modelů výuka v následujících pedagogických a psychologických disciplínách.
VYUČOVÁNÍ- l .běžný význam- označuje celkově to, co se každodenně odehrává ve školních třídách v průběhu vyučovací hodiny.2.druh lidské činnosti v interakci učitele a žáků, jejímž základem je záměrné působení na žáky tak, aby u nich docházelo k učení.
VZDĚLÁNÍ-VZDĚLÁ VÁNÍ- Vzdělávánírchápe se jako součást socializace
jedince.Vzdělání je pak ta kognitivní složka vybavenosti osobnosti (osvojení vědomostí,
dovedností, postoje, normy,....), která se zformovala na základě vzdělávacích procesů. Je to
zkonstruovaný systém informací a činností, které jsou plánovány a realizovány v kurikulu
různých škol, vyučovacích předmětů a realizovány ve výuce. Tyto informace jsou chápány
jako učivo, obsah vzdělání nebo jako vzdělávací cíle. Vzdělání je konečný výsledek procesu
vzdělávání.
Vzdělaní-je proces, kterým se realizují stavy jedince a společnosti
UČENÍ-ŠIRŠÍ SMYSL:psychologický proces, který v jednotě tělesných a duševních předpokladů je rozhodujícím faktorem v adaptaci člověka na jeho přírodní i společenské prostředí, v rozvoji jeho osobnosti a ve stálém zdokonalovaném zvládání a organizaci podmínek jeho individuální a společenské existenci. Je to získávání zkušeností a utváření jedince v průběhu života. Naučené je opakem vrozeného.
UŽŠÍ SMYSL:organizované, cílevědomé osvojování vědomostí, dovedností, návyků, utváření duševní i tělesné síly žáků, jejich schopnost a zájmy.

Žádné komentáře:

Okomentovat