PROSTŘEDKY VÝCHOVY- výchova se uskutečňuje za použití rozmanitých prostředků, které působí jak intencionálně-záměrně, tak funkcionálně-nepřímo jakoby bezděčně a navzájem se doplňují a podporují.
PEDAGOGICKÁ TEOLOGIE- zabývá se otázkami zpracování výchovných cílů.
CÍLE VÝCHOVY- v nejobecnější podobě ucelená představa (ideál) předpokládaných a žádoucích vlastností člověka, které lze získat výchovou.Cíl výchovy znamená orientaci k určeným hodnotám. Cíle výchovy postihují vědomě zvolené pedagogické možnosti, cíle výchov vymezují směr žádoucího vývoje vychovávaných a působení vychovávajících, cíle výchovy mají být přiměřené podmínkám vnějším i vnitřním.
PEDAGOGICKÉ PRINCIPY- (tj. výchovně vzdělávací zásady) jsou to nejobecnější požadavky (normy) optimalizující výchovně-vzdělávací činnost. Tyto principy se nejdříve získávaly empiricky, na základě rozboru a zobecnění pedagogických postupů, které ve výchov.-vzděláv. praxi vedly k úspěšným výsledkům. Princip: cílevědomosti, soustavnosti, aktivnosti, názornosti, uvědomělosti, přiměřenosti, emocionálnosti, jednotnosti výchovného působení.
FORMY VÝCHOVY- intencionální výchova (přímá)- probíhá při interakci vychovávaný X vychovatel.Funkcionální (nepřímá)- vychovává prostředí, efektivnější než internacionální (parta, média).
PODMÍNKY VÝCHOVY- jsou determinanty výchovy, vedení i utváření lidí. Vnější podmínkv:tvoří přírodní okolnosti, za nichž výchova probíhá, dělíme je na přírodní, objektivní, subjektivní, materiální.Vnitřní podmínky tvoří komplexně pojatá, dosažená úroveň jedinců i skupin.
PROSTŘEDKY VÝCHOVY- nástroje umožňující dosažení výchovných cílů.Širší vvznam-zahrnuje prostředky materiální i nemateriální (výchov.zásady, formy, metody) dále celou sféru materiál. Prostředků )pomůcky). Užší význam- zahrnuje jen prostředky materiální.
Žádné komentáře:
Okomentovat