Tvarová psychologie
Se zabývá problémem tvaru, jako nové vlastnosti psychic. zážitků.
Filosofic. základy se formovali vlivem Kanta a nejvýrazněji se projevili při řešení otázek vztahu psychiky k fyzickému světu a psychic. jevů a mozku.
Za základní princip vyhlásili tezi, že prvotním a hlavním obsahem každého psychi. procesu nejsou jednotlivé elementy - pocity, ale celé útvary - konfigurace, tvary.
Vycházeli z pojmů: tvar, celek, organizace, struktura atd.
Zabývala se nejdříve problematikou vnímání a vysvětlení hledala v něm zákonitosti lidské psychiky.
KOGNITIVNÍ PŘÍSTUP (poznávací)
soustřeďuje se na to, co se děje uvnitř organismu "mezi podnětem a odpovědí".
Za předchůdce kognitivní psychologie pokládáme celostní, tvarovou psychologii, která dosáhla vrcholu ve 20. a 30. letech tohoto století. Vycházela ze studia vnímání a dokazovala, že duševní procesy je třeba chápat jako celky nikoliv jako sumu jednotlivých částí.
Kognitivisté vycházejí z názoru, že lidské chování je určováno plánem, jak dosáhnout určitých cílů.
Behaviorismus
název tohoto směru vznikl v USA (behavior = chování). Vnější projevy chování pak byly hlavním předmětem studia psychologů, kteří se k tomuto směru hlásili. Tedy to jak se člověk chová od rána do večera a od večera do rána. Tento směr byl výrazně ovlivněn pracemi I.P.Pavlova.
Stoupenci tohoto směru došli při svých studiích k závěru, že vývoj jedince je pouze učení se odpovědím na určité podněty a přeceňovali tudíž význam učení a výchovy.
B.F.Skinner - studoval roli odměny a trestu při formování odpovědi na podnět. Je považován za zakladatele programového vyučování.
Žádné komentáře:
Okomentovat