cíle výchovy
v nejobecnější podobě ucelená představa žádoucích vlastností, které mají být výchovou dosaženy. Základní pedagogická kategorie měnící se podle koncepce společnosti a zrcadlící dosaženou kulturní, duchovní, vědeckou a technickou úroveň.
výchovný cíl
- ucelená představa (ideál) předpokládaných a žádoucích rysů jedince, které lze získat edukací cíle: a) individuální, sociální
- usiluje o osobní rozvoj jedince, jeho prospěších a uplatnění.
b) obecné, specifické
- obecné cíle- cíl společné veškeré výchovy. Jako je plný a mnohostranný vývoj jedince, simulace jeho vztahu ke skutečnosti- ke společnosti, k lidem a k hodnotám. Pomoc při formování jeho charakteru a chování.
-specifické cíle- osvojení konkrétních vědomostí, dovedností, návyku a názorů konkrétních postojů. Potřeb zájmů spjatých s oborem, ve kterém se výchova koná.
c) materiální (informativní), formální (formativní)
-materiální koncepce výchovy se orientuje na osvojení konkrétní učení látky.
d) adaptační, anticipační
-v pedagogickém procesu uzpůsobeni jedinec stávajícím podmínkám (stávající výrobě, ekonomice, technice, vědě i kultuře )
e) teoretické, praktické
-každá výchova má své teoretické cílem jejichž těžištěm je v systému vědomostí, i své cíle praktické, jejichž podstatou tkví v kvalitních dovednostech a návycích, neboť konečnou výslednicí výchovné práce je vždy úspěšná a pro jedince i pro společnost prospěšná činnost.
f) autonomní, heteronomní
-rozumíme takový cíl který si stanovuje sám vychovávaný jedinec
Žádné komentáře:
Okomentovat