EDUKAČNÍ KONSTRUKTY- všechny takové modely, plány,..., které nějakým způsobem určují či ovlivňují - reálné edukační procesy.
EDUKAČNÍ PROSTŘEDÍ- jakékoliv prostředí, v němž probíhá nějaký řízený proces-učení, má své parametry fyzikální, argonomické a především psychosociální, charakter edukačního prostředí ovlivňuje vzdělávací výsledky- klima třídy, školy,...
EDUKAČNÍ REALITA- jakýkoliv úsek objektivní skutečnosti, v níž probíhají nějaké edukační procesy, může to být prostředí rodiny, školy, klubu, mileneckého páru,...
PEDAGOGICKY ADAPTOVANÉ PROSTŘEDÍ- je 2. základním výchovným prostředkem, přírodní a společenské prostředí působí na jedince buď kladně nebo záporně.
VÝCHOVA V UŽŠÍM SMYSLUJSLOŽKY VÝCHOVY- zahrnuje výchovnou činnost kvalifikovaných pedagogů, záměrná, cílevědomá, z hlediska obsahu zahrnuje výchovný charakter a volné vlastnosti.Složky výchovy:výchova rozumová, mravní, estetická, tělesná, pracovní. Každá složka výchovy má své určité cíle, úkoly, obsah, formy, metody, prostředky.
ADAPTACE- v pedagogickém procesu rozumíme adaptací uzpůsobení jedince stávajícím podmínkám.
ANTICIPACE- příprava jedince pro podmínky budoucí společnosti, do které jedinec vstoupí, svou aktivní činností má vytvářet a přetvářet.
INTERAKCE- základní proces umožňující existenci lidské společnosti, vzájemné působení jedinců, skupin, velkých společenství na sebe navzájem, jež může mít různé formy- od pasivního přizpůsobení se, až po záměrné ovlivňování, interakce je úzce spojena s komunikací.
INTENCIONÁLNÍ PŮSOBENÍ- tj. přímo a záměrně; základním a tradičním prostředkem intencionální výchovy je vyučování, k němu přistupuje vliv pedagogicky adaptačního prostředí, působení hromadných sdělovacích prostředků.
FUNKCIONÁLNÍ PŮSOBENÍ- působení sdělovacích prostředků v situacích, kdy si zdánlivě nekladou za cíl čtenáře, posluchače nebo diváky vychovávat.
Žádné komentáře:
Okomentovat