DIDAKTICKÉ PRINCIPY (ZÁSADY). PRINCIPY KLASICKÉ, PRINCIPY MODERNÍ DIDAKTIKY
Vyuč. principy jsou nejobecnější pravidla, jejichž dodržování významně přispívá k dosažení lepších výsledků. Soudobá didaktika se opírá o poznatky řady vědních oborů – psych, logika,…
Klasické principy:
o Princip výchovnosti vyučování – vyuč. je jedním ze základních prostředků k realizaci všech složek výchovy, tedy nejen rozumové, ale i mravní, estetické, tělesné a pracovní. Při vyučování jde o proces rozvíjení celé osobnosti žáka.
o Princip cílevědomosti – ujasnění si hlavního cíle je základním východiskem učitelovy přípravy na vyuč. hodinu, ale i základním kritériem pro operativní změny tohoto naplánovaného postupu v průběhu hodiny. Dosud nedostatečně je tento princip uplatňován v práci žáka. Každá činnost žáka by měla vést k cíli, který si žák uvědomuje a jehož se snaží dosáhnout.
o Princip uvědomělosti – vyjadřuje požadavek, aby žák rozuměl tomu, čemu se učí a uvědomoval si smysl této činnosti. Seznámení žáků s cílem vyučování, vhodná motivace, vytvoření kladného vztahu k učení, volba vhodných vyuč. metod. Neosvojení učiva uvědoměle – formalismus v jeho vědomostech(biflování)
o Princip aktivity – požadavek, aby žák nebyl pasivním účastníkem vyuč. Nejde jen o aktivitu žákových poznávacích procesů, ale i procesů citových a volních. Kromě aktivní činnosti duševní, podněcuje učitel žáky i k různé činnosti manuální. aktivitu ovlivňuje: zájem, přesvědčení o užitečnosti, organizace vyučování, struktura vyuč. hodiny, výběr vhodných pomůcek,…
o Princip názornosti – zformuloval Komenský. Požadavek, aby si žák vytvářel představy a pojmy pokud možno vnímáním předmětů a jevů skutečnosti nebo jejich zobrazení. Aby i učitelův slovní projev a psaný text učebnice byly dostatečně názorné.
o Princip soustavnosti – souvisí se systematičností a plánovitostí vyuč. Učební plán určuje systém předmětů, systém tvoří učivo vymezen uč. osnovami. Respektování principu v přípravě i samotném průběhu vyučování, i domácí příprava
o Princip postupnosti – vyjádřil Komenský – málo než mnoho, stručné než obšírné, prosté než složité, všeobecné než zvláštní, blízké než vzdálené, obdobné než odchylné
o Princip přiměřenosti – požadavek, aby cíl, obsah i prostředky vyučování odpovídaly stupni psych. a tělesného vývoje žáků. Učitel – posoudit náročnost učiva a metod ve vztahu k možnostem žáků v určité třídě k momentální atmosféře v hodině
o Princip individuálního přístupu k žákům – požadavek respektovat ve vyučování podle možností psych. i fyz. zvláštnosti každého žáka
o Princip zpětné vazby – jde o co nejčastější vzájemnou výměnu informací mezi uč. a žáky
o Princip spojení teorie s praxí – pož., aby osvojování teoretických poznatků bylo vyváženo jejich praktickým uplatňováním.
o Princip spojení školy se životem - pož., aby cíl, obsah, prostředky a metody vyučování odpovídaly současným požadavkům a potřebám společnosti
Principy moderní didaktiky
p. úcty a respektu k dítěti, p. orientace na pozitivní stránky osobnosti dítěte, p. bezpečí, jistoty a vstřícnosti, vytváření pozitivních sociální, emocionální a pracovní atmosféry, p. převahy kladného hodnocení, orientace na radost a prožitek, uspokojení z úspěšné práce, p. spolupráce, kooperace žáků a orientace na vzájemnou pomoc
Žádné komentáře:
Okomentovat