Klíčové kompetence stanovené RVP ZV
Představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti.
Kompetence k učení
Na konci základního vzdělávání žák:
• Vybírá a využívá vhodné způsoby, metody a strategie pro efektivní učení, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení.
• Vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě.
• Operuje s obecně využívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled.
• Samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnu.
• Poznává smysl i cíl učení, má pozitivní vztah k učení, kriticky posoudí vlastní pokrok, určí překážky či problémy bránící učení a diskutuje o nich, naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit.
Kompetence k řešení problémů
Na konci základního vzdělávání žák:
• Vnímá problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnatelnostech a jejich příčinách, plánuje řešení problémů.
• Vyhledává informace vhodné k řešení problému, nenechá se odradit
• Problémy řeší samostatně, užívá logické, matematické a empirické postupy.
• Ověřuje správnost řešení a osvědčené postupy aplikuje při obdobných situací.
Kompetence komunikativní
Na konci základního vzdělávání žák:
• Formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně, a to v písemném i ústním projevu.
• Naslouchá druhým, rozumí jim, vhodně reaguje, zapojuje se do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje.
• Rozumí textům, záznamům, běžně užívaným gestům, reaguje na ně a využívá je ke svému rozvoji a aktivnímu zapojení do společnosti.
• Využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikace s okolím.
Kompetence sociální a personální
Na konci základního vzdělávání žák:
• Účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce týmu.
• Podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá.
• Přispívá k diskusi, oceňuje zkušenosti druhých lidí, čerpá poučení z toho, co říkají ostatní lidé.
• Vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj
Kompetence občanské
Na konci základního vzdělávání žák:
• Respektuje přesvědčení druhých, odmítá tlak a hrubé zacházení, uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzickému i psychickému násilí.
• Chápe základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy, je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu.
• Respektuje, chrání a oceňuje naše tradice a kulturní i historické dědictví, má pozitivní postoj k uměleckým dílům, smysl pro kulturu a tvořivost, aktivně se zapojuje do kulturního dění a sportovních aktivit.
• Chápe základní ekologické a environmentální problémy, respektuje požadavky na kvalitní životní pprostředí
Koncepce pracovní
Na konci základního vzdělávání žák:
• Nástroje, vybaven a materiály používá bezpečně a účinně.
• K výsledkům přistupuje z hlediska kvality, funkčnosti, hospodárnosti, ochrany životního prostředí i ochrany kulturních hodnot.
• Chápe podstatu, cíl a riziko podnikání, rozvíjí své podnikatelské myšlení.
Žádné komentáře:
Okomentovat