POJETÍ VÝCHOVY A JEJÍ HLAVNI RYSY
Komplexní pojetí výchovy pojímá výchovu a vzdělávání v dimenzi celoživotní a celospolečenské. Školskou soustavu začleňuje do vzdělávací soustavy, výchovu dětí a mládeže spojuje s výchovou dospělých. Zahrnuje výchovu veřejnou a rodinnou, sebevýchovu a sebevzdělávání. Vychovaje záležitostí každého člověka, celé společnosti. U vedoucích pedagogických pracovníků tvoří nezbytnou hlavní náplň jejich profese.
Každá významnější filosofie formuluje i své ideály výchovy, např. Platón v Ústavě, Aristoteles
v politice, Komenský v celém svém díle hledají osobitou výchov. Soustavu, která by byla
„nápravou věcí lidských". S Komenských ušlechtilým a universitním pojetím výchovy a celého
lidského světa dosti kontrastuje stav naší pedagogické praxe a teorie v níž stále převládají
přístupy nekomplexní a jednostranné. Výchova se například redukuje na vnější výchovné
působení, na vých. školní i na pouhé verbální vyučování.
Zkoumat a zdokonalovat naši výchovu, aby odpovídala nové hodnotné orientaci a dynamickým
změnám světa je problém složitý. Lidská civilizace, materiální a duchovní dosáhla takové
úrovně, že je nutno lidské potřeby nejen uspokojovat, ale i kultivovat. Proto se výchova stává
stále významnější pořadači silou sociálního života.
Výchova náleží k nejsložitějším procesům jež známe. Důsledkem této skutečnosti jsou značně
rozdílná pojetí výchovy v historii i současnosti.
Řada nových pojetí výchovy vznikla v západoevropských zemích a USA. Směr nazývaný
antipedagogika a postpedagogika= „Pryč s výchovou". Představitelé těchto směrů kritizují
současnou školu jako instituci. Vedení dítěte k svéprávnosti a zralosti (osobnosti dítěte).
Obecné rysy výchovy
- Vychovaje vlivem záměrným a vnějším.
má permanentní charakter (dlouhodobá, celoživotní)
- je dynamická a cyklická- výchova je v pohybu, zajímá se o změny, úplné základy jsou v rodině, poté základní škola, střední škola atd.
propojení heteroedukace= výchova někým jiným a autoedukace= sebevýchova, proces, který paralelně probíhá s heteroedukací.
Výchova je universální- vychovávat všechny a všestranně. Je přítomna v rodině, ve škole, institucích, kroužky atd. Nebo také v kulturních zařízení, muzea, různé galerie, výstavy, zoolog.zahrady, planetária (pro děti).
- Výchova je stále internacionální (mezinárodni) a globální. Obrovsky narůstá celosvětové propojení. Globální výchova pojednává a zabývá se původem věcí, jejich rozpory. Pluralita a integrace- je proces začleňování, obsahové slučování cílů a obsahů ve vzdělání, metod, jak se dostat k urč. Informacím.
Mnohostranná orientace-vytvářenim jednostr. výchovných metod není možné vzdělávat. Snaha zajistit rozvoj člověka v mnoha rozměrech. Člověk by měl pochopit a porozumět životním hodnotám, např. využití volného času, hodnotové žebříčky atd.
Žádné komentáře:
Okomentovat