2. Uveďte hlavní strategie a taktiky v řešení interpersonálních konfliktů
Jsou to konflikty mezi dvěma lidmi. Nejčastějším důvodem je konflikt zájmů.
Nalezname tři modelové situace:
oba chtějí totéž
zájmy se částečně překrývají
každý chce něco úplně jiného
V praxi nalezneme dvě hraniční strategie řešení konfliktu:
soupeření - je také nazýváno nulovým řešením. Jde o situaci, kdy jeden získá to, co druhý ztratí v konečném výsledku je tedy součet získů a ztrát na nule Bývá avizován slovíčkem „já“
spolupráci - je naopak nazývána nenulovým řešením. Mohou na ní získat oba zúčastnění.(jeden víc, druhý méně - ale v konečném součtu půjde o zisky. Spolupráce se velmi úzce váže na slovíčko „myů.
Mezi těmito dimenzemi pak nacházíme řešení jednáním. Pokud jsou obě strany stejně silné a řešení konfliktu je velmi naléhavé, přichází na řadu kompromis. Krajně nevhodné řešení konfliktu je násilí.
Kompenzace - místo nám nedostupného cíle volíme cíl uskutečnitelný.
Rezignace - znamená přístup „nechat to být“ ponechat věci samovývoji.
Mezi taktické prostředky patří:
slib - tj. sdělení, podmínka a odměna
přísaha - tj. sdělení závazku, který na sebe bere slibující osoba
inspekce - naplňuje naši touhu „nahlédnout druhému do karet“
hrozba - podobá se slibu s tím rozdílem, že slibuje něco nepříjemného
trest - důsledek nesplnění podmínky vyřčené hrozbou
napadení - může se odehrávat jak v rovině slovní, tak fyzické
Bylo zjištěno, že pokud dobře funguje komunikace, při řešení konfliktu převládá snaha o spolupráci. Tam, kde komunikace vázne, nastupuje soupeření.
3. Zamyslete se nad možnostmi úspěšného řešení konfliktu.
Pokud nelze konflikt odstranit je třeba jej řešit. Někdy se vyřesí sám od sebe během času.
Pokud se rozhodneme řešit konflikt aktivně, jednáním, získáme tu výhodu, že výsledek bereme do vlastních rukou.
Řešení konfliktu v sobě zahrnuje:
přípravu - zmapování naší i soupeřovy pozice, promyšlení hlavní strategie
uvedení stanovisek - ujasnit si co si která strana o věci myslí
rekapitulaci stanovisek - musíme vycházet z faktu, že konflikt bývá často důsledkem špatné komunikace. Měli bychom ji tedy používat bez záměrného „mlžení“ a uplatňovat i dovednosti naslouchat. V této fázi sdělujeme druhé straně náš názor na její postoj a naopak. Pozor bez emocí.
nalezení společné řeči - začíná uznáním konfliktu jako problému obou stran a shodou na tom, co je společný základ.
dohodnutí řešení - představuje možnost, na které se shodly obě strany. Je pro ně také závazné a je vhodné stanovit časový plán pro sledování nápravných kroků
K rozvoji těchto dovedností, k včasnému a pokud možno v dané situaci ideálnímu řešení slouží asertivita.
Žádné komentáře:
Okomentovat