Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Co si představujete pod termínem „aktivní naslouchání“

5. Co si představujete pod termínem „aktivní naslouchání“

Úspěšná komunikace předpokládá také zvládnutí techniky aktivního naslouchání a kladení otázek. Aktivní naslouchání není jen zdvořile předstíraná pozornost, ale citlivé vnímání partnera.
Nasloucháme:
 sluchem (slovům)
 zrakem (výrazu)
 srdcem (láskou)

Hovořící nám sděluje víc než jen věcné informace:
 své představy,
 předsudky
 postoje
 názory
 přesvědčení

Říká nám:
 co si myslí
 co cítí
 co by chtěl
 kým je

Jako posluchači bychom měli být citliví a taktní. Umění aktivního naslouchání je třeba dávat najevo svou pozornost, a to jak kontaktem pohledem, tak i držením celého těla. Během hovoru lze reagovat pokývnutím hlavy, přitakáním, zopakováním klíčových slov.Pozor však na příliš násilnou snahu být dobrým posluchačem za každou cenu. Problematické je i dokončování myšlenek druhých.
S aktivním nasloucháním jde i technika kladení otázek. Vhodnými otázkami nejen získáváme informace, ale i projevujeme zájem o to, co nám partner sděluje.

Sociální konflikt

1. Uveďte definici konfliktu a jeho základní rozdělení.

Konflikt = střetnutí dvou protichůdných sil, snah a tendencí (každý z nás má různé vlastnosti, schopnosti, dovednosti a postoje, máme různé cíle, potřeby a zájmy)

Konflikt dělíme na:
 intrapersonální (vnitřní konflikt jednoho člověka)
 interpersonální (mezi dvěma lidmi)
 skupinový (jedince a skupiny v rámci této jednotky)
 meziskupinový
Konflikt není nutné brát pouze jako negativum, může být naopak nesmírně užitečný. Vede nás k tvořivosti, k umění nacházet co nejlepší řešení.

Žádné komentáře:

Okomentovat