5. Co si představujete pod termínem „aktivní naslouchání“
Úspěšná komunikace předpokládá také zvládnutí techniky aktivního naslouchání a kladení otázek. Aktivní naslouchání není jen zdvořile předstíraná pozornost, ale citlivé vnímání partnera.
Nasloucháme:
sluchem (slovům)
zrakem (výrazu)
srdcem (láskou)
Hovořící nám sděluje víc než jen věcné informace:
své představy,
předsudky
postoje
názory
přesvědčení
Říká nám:
co si myslí
co cítí
co by chtěl
kým je
Jako posluchači bychom měli být citliví a taktní. Umění aktivního naslouchání je třeba dávat najevo svou pozornost, a to jak kontaktem pohledem, tak i držením celého těla. Během hovoru lze reagovat pokývnutím hlavy, přitakáním, zopakováním klíčových slov.Pozor však na příliš násilnou snahu být dobrým posluchačem za každou cenu. Problematické je i dokončování myšlenek druhých.
S aktivním nasloucháním jde i technika kladení otázek. Vhodnými otázkami nejen získáváme informace, ale i projevujeme zájem o to, co nám partner sděluje.
Sociální konflikt
1. Uveďte definici konfliktu a jeho základní rozdělení.
Konflikt = střetnutí dvou protichůdných sil, snah a tendencí (každý z nás má různé vlastnosti, schopnosti, dovednosti a postoje, máme různé cíle, potřeby a zájmy)
Konflikt dělíme na:
intrapersonální (vnitřní konflikt jednoho člověka)
interpersonální (mezi dvěma lidmi)
skupinový (jedince a skupiny v rámci této jednotky)
meziskupinový
Konflikt není nutné brát pouze jako negativum, může být naopak nesmírně užitečný. Vede nás k tvořivosti, k umění nacházet co nejlepší řešení.
Žádné komentáře:
Okomentovat