Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Jakých chyb se v komunikaci dopouštíme?

2. Jakých chyb se v komunikaci dopouštíme?

Chyby ze strany výdejce informace:
 nesrozumitelně vyjádřené myšlenky
 používání slov, kterým příjemce informace nerozumí
 používání mnohovýznamových slov nebo neurčitých výrazů
 nerespektování zpětné vazby
 nesoulad mezi verbální a neverbální informací
 bílý šum (znehodnocení informací zaviněné technickými prostředky)

Chyby ze strany příjemce informace:
 nepozornost či nezájem
 citové předsudky příjemce ke sdělení

Výše uvedené chyby jsou časté, ale můžeme se jich vyvarovat za pomoci určitých opatření:
 refundance (nadbytečnost) - kdy totéž říkáme jinak z jiného pohledu
 respektovat kontext
 zajistit si potřebnou pozornost a adekvátní zpětnou vazbu
Za neporozumění odpovídá vždycky ten, kdo informaci podává
Nezáleží pouze na tom, co říkám, ale také jak to říkám. Řeč se musí cvičit.

3. Z jakých činností se skládá technika mluveného projevu?

Základním předpokladem kultivovaného vyjadřování je správná výslovnost.
Správná výslovnost je podmíněna zvládnutím techniky mluveného projevu, která se skládá ze 3 základních znaků:
1. respirace - dýchání
2. fonace - tvoření hlasu
3. artikulace - tvoření hlásek

Tyto techniky se dají nacvičit pouze praktickými cvičeními.

Žádné komentáře:

Okomentovat