Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha)...

Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha), Standard základního vzdělávání, Vzdělávací program základní škola, stručná charakteristika uvedených dokumentů, jejich vztah
Národní program rozvoje vzdělávání – Bílá kniha
Byl schválen v roce 2001 a je pojat jako systémový projekt vyjadřující ideová východiska, obecné záměry a akční programy, jimiž má být usměrňován rozvoj vzdělávací soustavy. Měl by být závazným základem, z něhož budou vycházet konkrétní realizační plány resortu, jak je předpokládají zákony o školství a vládní strategické plánování sociálně ekonomického rozvoje. Program má čtyři základní části:
1) Východiska a předpoklady rozvoje vzdělávací soustavy
2) Předškolní, základní a střední vzdělávání
3) Terciální vzdělávání
4) Vzdělávání dospělých

Standard základního vzdělávání
Dokument schválený MŠMT v roce 1995 obsahující:
• souhrn vzdělávacích cílů
• rámcový obsah vzdělávání – kmenové učivo
• kompetence, které by si žáci měli osvojit
Jeden z hlavních nástrojů péče státu o kvalitu vzdělání poskytovaného základní školou. Jeho prostřednictvím stát garantuje, že žáci všech základních škol mohou získat plnohodnotné a srovnatelné základní vzdělání.

Vzdělávací program základní škola
Dokument vydaný MŠMT ČR v roce 1996. Podle tohoto programu vyučuje více jak 93% základních škol v ČR.

Na Standart, který je pouze obecným a rámcovým dokumentem, navazují vzdělávací programy: Vzdělávací program základní škola, Vzdělávací program obecná škola, Vzdělávací program občanská škola a Vzdělávací program národní škola. Ve vzdělávacích programech jsou cíle a obsah vytyčené ve standardu konkretizovány prostřednictvím učebních plánů a osnov pro jednotlivé vyučovací předměty nebo skupiny předmětů.


Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání – stručná charakteristika tohoto dokumentu, systém kurikulárních dokumentů
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
Dokument přijatý po několika letech ověřování v roce 2000. Předpokládá se, že vstoupí v platnosti od září 2007. Zatím se podle dokumentu experimentálně vyučuje na „pilotních školách“. Dokument, ve kterém jsou uvedeny rámce vzdělání, ve kterých si každá škola má vypracovat svůj vlastní vzdělávací program.

Systém kurikulárních dokumentů
Systém kurikulárních dokumentů pro vzdělávání žáků od 3 do 19 let. Zavádí se v souladu s novými principy kurikulární politiky, zformulovanými v Národním programu rozvoje vzdělávání v ČR (tzv. Bílá kniha) a zakotvenými v Zákoně o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.
Kurikulární dokumenty jsou tvořeny na úrovních:
• Státní úroveň – představuje Národní program vzdělávání a rámcové vzdělávací programy (RVP)
• Školní úroveň – představuje školní vzdělávací programy (ŠVP) podle nichž se uskutečňuje vzdělávání na jednotlivých školách.

STÁTNÍ ÚROVEŇ  Národní programy vzdělávání 
 Rámcové vzdělávací programy 
ŠKOLNÍ ÚROVEŇ Školní vzdělávací programy

Žádné komentáře:

Okomentovat