3. VÝZKUMNÉ METODY
Metoda patří mezi prostředky výchovy - prostředek je všechno to, co učitel (vychovatel nebo rodiče) použije, aby dosáhl určitého cíle.
METHODOS = řecky postup nebo cesta
METODA řídící způsob (činnost) učitele a zároveň způsob činnosti učení žáka, jimiž jsou naplňovány výchovně vzdělávací cíle.
Zjednodušeně by se dalo říci, že METODA je CESTA K VYMEZENÉMU CÍLI. (metody=cesty, způsoby získávání vědomostí, dovedností)
V následující části se budeme věnovat jen některým výzkumným metodám, které jsou nejfrekventovanější. Popisy dalších výzkumných metod je možno najít v jiných knihách o metodologii výzkumu.
Výzkumné metody:
*pozorování
*škálování
*dotazník
*interview
*experiment
3.1. POZOROVÁNÍ
Znamená sledování činnosti lidí, záznam (registrace nebo popis) této činnosti, její analýzu a vyhodnocení. Při kvantitativně orientovaném výzkumu pozorovatel už před začátkem pozorování ví přesně, co a jak bude pozorovat. Stanovil si druhy jevů, na které své pozorování zaměří. Tento způsob se nazývá strukturované pozorování.
Co všechno můžeme např. u dětí zjišťovat? Jak vnímají učitelku, jejich soustředěnost, vzájemné vztahy, vyrovnanost atd.
Žádné komentáře:
Okomentovat